FATE – system o wielu obliczach

FATE jest zupełnie darmową mechaniką, którą absolutnie każdy może wykorzystywać do tworzenia własnych gier fabularnych. Wszystko to dzięki temu, że autorzy, Rob Donoghue i Fred Hicks, postanowili udostępnić swój system na Otwartej Licencji Gry (OGL, znanej chociażby z systemu d20). Każdy może spróbować pokusić się wydanie swojego systemu autorskiego i skorzystać ze sprawdzonej oraz zyskującej coraz większą popularność darmowej mechaniki.

Zupełna dowolność w wykorzystywaniu mechaniki FATE sprawiła też, że powstało wiele różnych wariantów zasad, niekiedy zupełnie różniących się od jej podstawowej wersji. Dzięki tej otwartości system wciąż jest rozwijany, a fani mogą przebierać w poszukiwaniu najbardziej odpowiedniej wersji. Jednak osoba, która dopiero zaczyna swoją przygodę z mechaniką FATE może czuć się zagubiona pośród różnorodności, którą oferuje system, dlatego też przygotowaliśmy dla was krótki spis najważniejszych ?gałęzi? systemu wraz z przykładami gier.

Prehistoria FATE?a – zanim do rąk graczy trafił FATE jakiego dziś znamy, pojawił się FUDGE, system stworzony przez Steffana O?Sullivana. Zasady powstawały od 1992 roku, wyróżniały się dużą prostotą i możliwością dopasowania do wymagań MG. Ważnym elementem systemu były słowne określenia cech i umiejętności oraz wykorzystanie specjalnych kostek sześciościennych z plusami i minusami zamiast liczb (tzw. kości FUDGE, kF). Mechanika jest udostępniona za darmo i można z niej korzystać dzięki licencji OGL.

Na bazie tego systemu w 2003 roku Fred Hicks i Rob Donoghue stworzyli własny, nazwany FATE. Nowa mechanika wykorzystywała przymiotniki oraz kości FUDGE, jednak wyróżniało ją przede wszystkim zastosowanie aspektów. Ta pierwotna wersja, określana mianem FATE 2.0, dostępna jest dziś zupełnie za darmo.

Core FATE (Fate 3) – to podstawowa wersja mechaniki od której zaczęła się prawdziwa kariera tego systemu. Zasady tzw. trzeciej edycji gry, pojawiły się po raz pierwszy w Spirit of the Century  wydanym przez wydawnictwo Evil Hat Production. Na podstawie zasad umieszczonych w tym podręczniku powstały pozostałe warianty tej mechaniki. Za darmo został udostępniony również SRD (System Referance Document), w którym znajdują się zasady objęte licencją.

Kolejnym krokiem w rozwoju FATE?a było wydanie gry Dresden Files, która dodaje nowe elementy do zasad znanych z SotC. Według zapowiedzi autorów, wkrótce pojawi się SRD również do DF (część zasad jest już dostępna) i będzie on stanowił podstawę osobnego podręcznika nazwanego Core FATE. Wielu fanów domagało się stworzenia właśnie takiej, ujednoliconej wersji mechaniki, która zawierałaby wszelkie podstawowe zasady.

VSCA FATE – wydawnictwo VSCA wydało Diaporę, grę hard SF opartą na zmodyfikowanej mechanice FATE. Zmiany wobec oryginalnych zasad są niewielkie i rozwijają niektóre pomysły, np. wprowadzając nowe rodzaje konfliktów, czy sposoby wykorzystywania aspektów. Zasady objęte licencją zostały również udpostępnione w formie darmowego SRD.

Cubicle 7 FATE – wydawnictwo Cubicle 7 rozpoczęło swoją przygodę z FATE od wydania Starblazers Adventure. Gra w dużej mierze była dokładnym skopiowaniem treści SRD ze Spirit of the Century, pojawiło się jednak kilka zmian i usprawnień. Charakterystyczne dla tej gałęzi FATE?a jest wykorzystanie rzutu k6-k6 zamiast standardowych kości Fudge. W podręczniku pojawiły się także m.in. zasady wykorzystywania organizacji. Ta wersja FATE?a niewiele różni się od podstawowej i bardzo łatwo przekładać bohaterów oraz porównywać materiały do nich przeznaczone.

Cubicle 7 wydało również Legends of Anglerre, który przez wielu fanów uważany jest za podstawowy system fantasy przeznaczony na mechanikę FATE (zainteresowanych odsyłam do recenzji).

Awesome Adventures – to system napisany przez Willow Palacek. Jego celem było stworzenie jak ?najlżejszego? wydania mechaniki FATE, cechującego się prostotą i minimalizmem. Udało się go uzyskać kosztem obcinania nawet najbardziej charakterystycznych dla mechaniki elementów, jednak mimo to ma ona wielu zwolenników.

Strands of Fate – wydawnictwo Void Star stworzyło chyba najbardziej odmienną od podstawowej wersję mechaniki FATE. Celem autorów było przedstawienie bardziej uniwersalnej wersji systemu, niż ta z Spirit of the Century. Miałaby ona znacznie łatwiej trafić do osób przyzwyczajonych do systemów mainstreamowych. Rob Donoghue uważa tę wersje za zupełnie odrębną gałąź FATE?a, która może zainteresować tych, którzy nie są przekonani do FATE Core znanego z SotC i DF.

Kerberos Club FATE Edition – system superbohaterski początkowo wydany na mechanice ORE i Savage Worlds. Nowa edycja została dostosowana do zasad Fate3 przez Mike?a Olsona, który brał udział przy powstawaniu m.in. Legends of Anglerre. W tej wersji zostały rozwinięte zasady związane z umiejętnościami, umożliwiono tworzenie własnych oraz wprowadzono archetypy bohaterów.

Bulldogs! – gra wydawnictwa Galileo Games w klimacie Space Opera. Mechanika zawiera system tworzenia obcych ras, statków kosmicznych i dynamicznej walki. To znacznie luźniejsze podejście do tematu SF niż w przypadku Diaspory.

Systemy inspirowane Fatem – istnieją też gry, które nie opierają się w całości na mechanice FATE, a jedynie czerpią z niej inspirację i zapożyczają pojedyncze elementy oraz rozwiązania mechaniczne. Należą do nich takie systemy jak Houses of the Blooded, Blood & Honour (Honor i Krew, w Polsce dostępny dzięki Wydawnictwu Portal), Chronica Feudalis, Icons, czy The Shadows of Yesterday (w Polsce dostępny dzięki Kuźni Gier i Darkenowi). Przez społeczność FATE?a nie są one uznawane za jedną z gałęzi systemu, ale pokazują, że elementy mechaniki można wykorzystywać również w inny sposób i sprawują się one wyśmienicie.

Powyższy spis obejmuje jedynie komercyjne gry oparte na mechanice FATE. W sieci można znaleźć dziesiątki autorskich systemów i konwersji znanych settingów, udostępnionych za darmo. Z pewnością każdy znajdzie wśród nich coś w sam raz dla siebie.

Reklamy

2 comments

  1. Pingback: Nowy tekst na faterpg.net » 3k10

  2. Artykuł ciekawy, choć osobiście liczę, że kolejne teksty nieco obszerniej omówią specyfikę poszczególnych odmian FATE 🙂 Tak czy siak, dzięki!


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s