Bloki w FATE

Blok to najrzadziej wykorzystywana w konfliktach akcja. Zwykle gracze wolą bezpośrednio atakować, manewrować lub w ostateczności zdać się na pełną obronę. Pewnie dlatego, że omówienie bloków w podręcznikach jest dość skromne.

Czym jest blok? To taka akcja która ma zapobiec pewnym akcjom przeciwnika (lub przeciwników).
Zastosuję typowy przykład żeby wyjaśnić o co chodzi z blokiem i jakie są jego zasady.

Postać pruje seriami do przeciwników czających się w budynku po drugiej stronie ulicy. Ogień automatyczny ma zmusić wroga do ukrycia się przed latającymi kulami, tak by nie mógł skutecznie prowadzić ostrzału.

Nasz przykładowy strzelec dobrze posługuje się bronią (poziom +3) i miał szczęśliwy rzut (0, 0, +, + czyli +2), więc łącznie uzyskuje “siłę bloku” równą +5. Przeciwnik aby móc skutecznie strzelać musiałby “przebić” się przez tę wartość – czyli uzyskać w swojej kolejce łączny wynik co najmniej +6. Jeśli mu się to nie uda straci swoją akcję strzelania – została skutecznie zablokowana – zamiast naciskać na spust wciskał się w osłonę.

Zaletą bloków jest to, że z ich siły mogą korzystać także sprzymierzeńcy – o ile oczywiście umożliwia to sytuacja a gracz takie działanie zdeklaruje (lub zgodzi się na taki pomysł).
W takim wypadku można wykorzystać wyższy wynik – z “własnej” obrony albo z siły bloku.
Przykładowo – koledzy naszego strzelca mogą wykorzystywać wynik +5 jeśli ich własne rzuty obronne byłyby niższe – wróg tak mocno przycisnięty seriami może mieć problemy z ustrzeleniem nawet oddziałowego patałacha.

Są pewne wymogi co do zastosowania bloków.
Zastosowanie musi być stosowne do sytuacji (czyli przebiegu konfliktu) i musi być sensowne.
Jednak najważniejszym ograniczeniem jest to, że blok nie może chronić przed każdym możliwym zagrożeniem – dlatego trzeba dość wyraźnie określać co takiego się blokuje, żeby uniknąć nieporozumień w trakcie sesji.
Przykładowy blok nie będzie chronił strzelca ani jego kolegów przed atakami snajpera zaczajonego w odległym wieżowcu. Strzelec nie będzie mógł użyć bloku gdy za jego plecami wrogi komandos wyjdzie z ukrycia.

No dobra, ale jak wykorzystać coś innego niż umiejętności strzeleckie i broń automatyczną?
Kilka przykładów:
1. Postać w maszynowni statku kosmicznego wykorzystuje swoją znajomość technologii (lub komputerów) i przekierowuje całą wolną moc z innych osłon statku statku na tylną tarczę. Tym sposobem blokuje ostrzał piratów na przyczepionych do ogona statku. Ograniczenie – statek może zostać zaatakowany z boku lub czołowo się z czymś zderzyć.
2. Postać blokuje drzwi zapierając się o nie swoimi plecami. Po drugiej stronie mamy całe mnóstwo szturmujących zombie. Blok może dać dostatecznie dużo czasu całej drużynie by mogła zabarykadować te drzwi. Wszystko to przy użyciu siły fizycznej. Ograniczenie – zombie mogą wybić okno z tyłu budynku albo kilka z nich mogło znajdować się w domu zanim postacie postanowiły się tu schronić.
3. Blokiem może być zamaskowanie swojego schronienia przed oczami wścibskich. Można użyć do tego sztuki przetrwania lub krycia się. Ograniczenie – warstwa liści nie oszuka tak łatwo psiego nosa albo kamer termowizyjnych.
4. Bodyguard ma blokować ataki z tłumu na prezydenta podczas jego oficjalnego przejazdu główną ulicą miasta. Przyda mu się do tego czujność (wypatrzy zamachowca w tłumie zanim ten zdąży zadziałać) lub atletyka (gdy przyjdzie osłaniać prezydenta własnym ciałem). Ograniczenie – najlepszy bodyguard niewiele zdziała wobec silnej bomby odpalonej przez szalonego samobójcę.
5. Korp może dzięki swoim kontaktom lub zasobom próbować zablokować wrogiemu zaibatsu wykupienie części rynku (np. przez sztuczne podniesienie cen akcji). Ograniczenie – w wielkiej finansjerze wszystkie ciosy są dozwolone, o ile nie dowiedzą się o nich banki, udziałowcy albo co najgorsze – nadzór giełdowy. Oczywiście przeciwnik wciąż może próbować innych sztuczek by zdobyć swój kawałek tortu (np. kupić obligacje albo wchłonąć inną korporację) – jednak gdy będą chcieli wykupić akcje muszą się zmierzyć z zastawionym przez korpa blokiem.
6. Arystokrata dzięki swoim kontaktom na dworze królowej może rozpuścić plotki i blokować dziewczęciu z wrogiego rodu dostęp do młodego księcia. Ograniczeniem jest charakter plotek – przypadkowo jeśli insynuują one podłe pochodzenie rodu dziewczęcia – to nie pomogą jej ani kontakty ani znajomość dworskiej etykiety. Z drugiej strony jeśli wrogi ród podkupi dworzan, uwodząc ich blaskiem złota ze swoich zasobów to blok nie będzie skuteczny
7. Hacker przejmuje kontrolę nad komputerami kasyna. Stara się zablokować kolejne sygnały alarmowe (wynik poczynań jego kolegów, którzy rabują właśnie skarbiec), tak aby nikt się nie zorientował. Ograniczenie – zaniepokojony gość kasyna może zadzwonić pod 911 z własnego telefonu omijając komputerową centralę.
8. Magia ochronna to praktycznie “czyste” bloki. Czarodziej dzięki swoim magicznym zdolnościom może osłonić swoich towarzyszy sferą zabezpieczającą przed ogniem. Będzie to przydatne w walce ze smokiem. Korzystając z tych samych zasad nekromanta może zapobiec atakom nieumarłych – ci będą traktować go jak “swojego”. Ograniczenia – zwykle magia nakłada własne ograniczenia. Po za tym smok może ziać kwasem a nieumałymi kierować inny nekromanta, który chętnie wyrwie serce rywala w magicznej sztuce.
9. To nie wszystkie zastosowania czarów. Mag-iluzjonista może skutecznie zablokować “rzeczywistość” jaką odbierają jego przeciwnicy za pomocą swoich zmysłów – choćby zakryć drużynę iluzją przedstawiającą kępę krzaków. Ograniczenie – o ile uda się tym oszukać naturalne zmysły to wciąż można “liczyć” na osobniki magicznie wrażliwe lub odpowiedni sprzęt (amulet wykrycia magii itp.). Mag ognia może fizycznie zablokować przeciwnika dzięki zaklęciu ściany płomieni. Ograniczenie – mag nie może odciąć ogniem wszelkich dróg swojemu celowi.
10. Przekupstwo – postać daje w łapę gliniarzowi żeby nikomu nie powiedział o tym co widział. Siła bloku pieniędzy będzie przydatna gdy ktoś zacznie wypytywać glinę lub on sam będzie miał wątpliwości moralne. Ograniczenie – postać trafia na brudnego Harrego.

Bloki to defensywne działania. Ale można stosować je także w dość “ofensywny” sposób. Przykładowo postać może próbować odciąć uciekającemu przeciwnikowi drogę – zgodnie z regułami jest to blokowanie jego akcji ruch. Podobna sytuacja ma miejsce gdy postać będzie blokować drogę swoim samochodem tak by jego konkurenci w wyścigu nie mogli go wyprzedzić.

Kilka przykładów bloków w filmowej skali [niestety – póki co nie udało mi się zmusić wordpressa do odtwarzania filmów od konkretnego momentu, postaram się to jak najszybciej zwalczyć – póki co w nawiasach kwadratowych podam czas interesującej sekwencji]

Tutaj William Munny (grany przez Clinta Eastwood’a) blokuje całe miasto. To nic trudnego jak ma się taką reputację a przed chwilą zastrzeliło się małego Billa i zgraję jego pomocników. Na filmie widać jak BNi próbują przełamać blok ale im się nie udaje [7:33].

[youtube_sc url=”http://www.youtube.com/watch?v=5SO5VO2ixWY&feature=player_detailpage#t=453s”%5D

Dla odmiany – trochę inna sytuacja. Grupa postaci (z questem głównym – odnaleźć szeregowca Ryana) zostaje zablokowana na kilka rund przez snajpera. Żołnierze przyparci do ruin nie mogą pomóc rannemu towarzyszowi. Łatwiej było zlikwidować snajpera niż przełamać jego blok [od początku].

[youtube_sc url=”http://www.youtube.com/watch?v=tu4IPL9kCLU”%5D

Coś dla miłośników Gwiezdnych Wojen. Dooku nie może wygrać walki na miecze świetlne z mistrzem Yodą, więc blokuje swoją ucieczkę używając Mocy. Olbrzymi kawał machinerii, który może zmiażdżyć rannych Jedi skutecznie uniemożliwia Yodzie dalsze atakowanie Dooku [4:12].

[youtube_sc url=”http://www.youtube.com/watch?v=noOxq84-Skc&feature=player_detailpage#t=252s”%5D

I na koniec Conan. Posiłki wroga przybywają, jednak użycie siły fizycznej oraz elementów scenografii pozwala zablokować ich wtargnięcie na schody [1:31:35].

[youtube_sc url=”http://www.youtube.com/watch?v=_pJLbgIS7To&feature=player_detailpage#t=5485s”%5D

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s